امروز دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ مصادف با Monday 18 December 2017
خانه فرهنگ و هنر هرمزگان
منو اصلی
53 بار
۰ دیدگاه
ذخیره کن
ارسال کن
کپی کن
بزرگ
  
کوچک

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!
روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!
شناسه خبر : 53479 | سرویس : اخبار ملی , اخبارملی , پیشنهاد سردبیر دوشنبه ۲۶ تیر, ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴

اپرای خیام از برخی جهات اثری متفاوت و رو به جلو در کارنامه غریب پور به حساب می آید، خصوصا پس از دو اپرای پیشین یعنی حافط و سعدی که آنچنان که توقع می رفت نتوانستند خاطره اپرای مولانا را زنده کنند.

به گزارش فرهنگ کده، به نقل از  خبرنگار موسیقی فارس، پس از گذشت بیش از یک دهه از فعالیت های مستمر و بی وقفه گروه عروسکی آران می توان این گروه هنری را یکی از منسجم ترین گروه های هنری نمایشی در کشور نامید که جایگاهی جهانی نیز دارند، این گروه به سرپرستی بهروز غریب پور در مقام کارگردان، نویسنده و پژوهشگر آخرین اثر خود را به نام اپرای خیام ارایه کرده است. تالار فردوسی شب گذشته میزبان اولین اجرای این اپرای عروسکی بود.

اپرای خیام پس از اپراهای مولانا، حافظ و سعدی اپرایی عروسکی است که به طور مستقل و مشخص به یکی از شعرای نامدارو بزرگ ایران زمین می پردازد و زندگی این شاعر روایتگر خط اصلی اپرا است. غریب پور پیش از این به واسطه برخی آثار شعرای بزرگ نیز به داستان های آنان نظیر لیلی و مجنون پرداخته است و نیز آثار نمایشی کلاسیکی همچون مکبث هم در کارنامه این کارگردان شاخص به چشم می خورد.

اپرای خیام اما از برخی جهات اثری متفاوت و رو به جلو در کارنامه غریب پور به حساب می آید، خصوصا پس از دو اپرای پیشین یعنی حافط و سعدی که آنچنان که توقع می رفت نتوانستند خاطره اپرای مولانا را زنده کنند.

اپرای خیام با فرمی کاملا آوانگارد و انتزاعی از لحاظ فرم روایت در آثار غریب پور به شیوه کلاسیک آغاز می شود. با هجوم هواپیماهای نازی و قیل و قال های حاصل از جنگ جهانی دوم و ارتش آلمان نازی، چیزی که مخاطب را در همان ابتدای اثر میخکوب می کند و از تصور ذهنی اش در رابطه با اپرای خیام کاملا دور می سازد، در این میان موسیقی پر حجم و توانمند امیر بهزاد در افتتاحیه نمایش نیز این حس را تشدید می کند، چراکه فضای موسیقی دور از قائده کلاسیک موسیقی ایرانی است و فرمی کاملا تصویری و در خدمت نمایش و فرم دارد.

با شنیده شدن صدای قوی و پر طنین محمد معتمدی و حضور عروسک خیام بر روی صحنه حباب جنگ نازی ها می شکند و روح ایرانی و تاریخ ایران زمین صحنه را تسخیر می کند. اما با حضور موسیقی و پدال ارکستر فرم اثر دوپاره نمی شود و صحنه ها یکی یکی در هم غلت می خورند.

آوازها غالبا از آثار خیام و هم عصران اوست اما کما فی السابق از شاعران دیگر نیز جسته گریخته در کلام شخصیت ها می آید و اکثر پیوندهای صحنه و بازی های میانی مربوط به نوشته های آهنگین خود غریپ پور  است که در عین حال یک دستی اشعار غالب را نیز بر هم نمی زند. بحر طویل ها و منولوگ ها و تک بیت ها طوری کنار مثنوی ها و دوبیتی ها می نشیند که گویی اپرا حاصل قلم شاعران هم عصر خیام یا خود اوست.

صحنه پردازی ها به غایت برتر از آثار پیشین غریب پور است. فرم و محتوا هر دو دستاوردهای جدیدی دارند که به نوبه ی خود برای کارگردانی شصت و اندی ساله حرکتی جسورانه و ساختار شکن به حساب می آیند، رفته رفته حضور راهبان مسیحی و کشیشان و نیز سربازان آلمانی توجیه خود را در داستان و فرم به دست می آورند. اشاره به ویرانی جنگ در تمام ادوار تاریخ بشر و در همه جای جهان و نیز دیکتاتوری و تبعیض نژاد و دیگر مؤلفه هایی که حکومت صباح را هرچه بیشتر به آنچه هیتلر قصد بنا کردنش در تمام جهان داشت را در ضمیر داستان نشان می دهد.

به وقایع هم عصر خیام هر چند کوتاه نگاهی شده است تا نشانی مختصر باشد برای آنان که کمتر خیام و زندگانی اش و دوره تاریخی اش را می شناسند. جنگ های صلیبی، شورش سلجوقیان، فتح قلعه الموت، قدرت گیری باطنیان و تشکیل دولت اسماعیلیه نزاری توسط حسن صباح همه در متن اپرا حضور دارند بی آنکه هیچ یک نبض داستان را از دستان خیام با آن شوریدگی و سر مستی و در عین حال عقلانیتش بگیرند.

محمد معتمدی با صدایی پخته تر و هشیارتر از اپرای سعدی می خواند و گرمی صدایش در قامت شیدایی و فیلسوفانه خیام بهتر نشسته است. طراحی های آواز که حاصل تفکر و تجربه اسحاق انور است نشان از تسلط او بر متن و شخصیت خیام و کلامش دارد کما اینکه در بروشور اثر نیز نام او در جایگاه ویرایشگر متن هم آمده.

طنین صدای معتمدی از بم ترین کوک صدای او آغاز می شود و در صحنه های اوج نمایش به اوج خود می رسد که بسیار متبحرانه و تکنیکی و در عین حال پر شور و سرمستانه اجرا شده است.

اما آنچه در آمیزش موسیقی و آوای آواگران به خصوص محمد معتمدی حس می شود برتری آواز از موسیقی و تنظیم های ارکستر است، هرچند در اولین شب اجرای اپرا تنظیم سیستم های صوتی برای لول کردن صدای آواز با موسیقی به تکمیل نرسیده است اما می توان فهمید که امیر بهزاد جوان هنوز جای قد کشیدن و بهتر شدن دارد و معتمدی تازه به پختگی رسیده است که در شأنیت خوانش نقش هایی چون خیام و سعدی و حافظ است. با این وجود حضور آهنگسازی جوان همچون امیر بهزاد بعد از همکاری های مستمر غریب پور با بهزاد عبدی به جای خود مغتنم و دلپذیر است و نیز جوانگرایی غریب پور را نشان می دهد که اجازه می دهد تا نامی جوان در کنار نام او که موی سپید کرده هنر و نمایش است قامت کشد.

اِلمان ها و عناصر تصویری جایگاه ویژه ای در روایت اپرای خیام دارند، نمادها و نشانه ها که برآمده از دوبیتی های فیلسوفانه و رندانه خیام است در جای جای پرده های نمایشی به کمک روایت اشعار و موسیقی آمده و داستان گویی غریب پور را منحصر به خودش می کند. کوزه های شکسته، سیاره های آتشین کوچک و بزرگ، نمادهای منجمی و آینه که در چندین صحنه به صورت مفهومی انتزاعی و روایی به کار گرفته می شود در بهترین نقاط نمایش در متن و صحنه نمود می کنند.

از آوانسن استفاده مطلوب می شود و تک خوانی های اثرگذار از لحاظ روایی و تک بیت ها در زیر نور متمرکز در آوانسن خوانده می شود. عمق میدان نیز که با برخی چراغ های گردان پر شده  صحنه چند متری کوچک تالار فردوسی را به سالن اپرای وین بدل می کند، همچنین  آینه ای محدب که با بالا و پایین رفتن در صحنه و ایجاد اعوجاج و عمق کاذب صحنه را عمیق تر و با شکوه تر جلوه می دهد زبردستی کارگردان را در صحنه پردازی و تسلط بر ابزار نمایشی و حس نمایشی مخاطب و برداشتش از صحنه نشان می دهد که حاصل نیم قرن تجربه حرفه ای بر روی صحنه است.

اما از لحاظ محتوایی باید گفت خیام در اپرای غریب پور خیام شاعر است و به جنبه های علمی او کمتر پرداخت شده است که البته دلیل قانع کننده ای برای پرداخت به این وجه از زندگی خیام نیز می توان متصور شد و آن همه فهم بودن، جذابیت هنر و ادبیات، شهره بودن اشعار و دوبیتی های خیام و جنس تصویری تر آن است همچنین فلسفه ای که مستتر در ابیات و شخصیت غالب بر آن روایت می شود. مشخصا خیام را نیز در سراسر جهان بیشتر به واسطه دو بیتی های فیلسوفانه اش می شناسند، اما شاید در برخی صحنه ها می طلبید تا وجوهی کمتر دیده شده از خیام را به بهانه حضورش در اپرایی با چنین عظمت ببینیم.

به دوره اجتماعی و تاریخی خیام نیز بهای زیادی داده شده است که گویی بی منظور با نگاه اجتماعی و تاریخی کارگردان در عصر حاضر نیز نبوده است. جهالت دینی، تعصب و کج روی در دین که سر خط های داستان صباح و باطنیون است، گویی حکومت نو ظهور داعش و تفکراتی از این دست را که بر همه زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دوران ما سایه افکنده در نظر تماشاگر زنده می کند و این حقیقت بزرگ را که تاریخ در هر زمان تکرار می شود!

در تاریخ آمده حسن صباح، خواجه نظام الملک طوسی و خیام که در تاریخ به سه یار دبستانی شهره هستند در دوران کودکی قراری با یکدیگر می گذارند که هر کس زودتر از دیگری به منسبی مهم رسید به دو دیگر یاری رسانده و دست آنان را بگیرد. از این سه خواجه نظام الملک در دولت سلجوقی زودتر پا گرفته و حتی پای صباح را به حکومت و حکومتیان باز می کند و مقرری نیز به میل خود خیام که دل زده از حکومت و ولایت داری بوده است برایش برقرار می سازد، اما دست زمانه و طمع قدرت و جهل کشنده، خواجه را به دست حسن صباح می کشد تا درسی دیگر بر درس های کتاب ناتمام تاریخ افزوده شود.

صحنه هایی که از جنایات و ترورهای صباح در صحنه روایت می شود با حضور بازیگر رئال مرد در قامت یک دیو بلند قامت، بسیار اثرگذار و وهم آور از کار درآمده است و حجم شرارت و عصیان دوران را نشان می دهد. اما حضور خیام علی رغم وجودش در بطن حکومت در کنار خواجه نظام الملک و نیز بر حسب حضور او به عنوان منجم و ستاره شناس دربار سلجوقی کمتر بر پایه کنش است. خیام در عالم گوشه گیری خود زندگی می کند، می خواند و سماع می کند و با یاران موافقش به گفتگو می پردازد.

صحنه های رویارویی خیام با شاگردش جابر و نیز خودش در آینه از فراموش نشدنی ترین صحنه های اپراهای غریب پور به شمار می روند. معتمدی با خوانش دو نقش خیام در صحنه، یکی خود او و دیگر روح پرسشگر و شکاکش که از آیینه بیرون می آید و سر گفتگو را با خیام باز می کند اوج قدرت آواز خوانی معتمدی را به رخ می کشد. زیبایی که هم حس و حال آوازی اصیل را داراست هم بداعت آوازخوانی در نقش یک فیلسوف بر روی صحنه اپرا، ضمن اینکه دو نقش با آنکه یکی هستند هیچ گاه در آواز هم فرو نمی روند و از لحاظ فرم در خواندن و گام آوازی کاملا قابل تمیز از یکدیگر هستند.

در انتها باید اذعان داشت اپرای خیام حرکتی رو به جلو برای هنرمندان و شخصیت های اثرگذار این گروه هنری به حساب می آید، و با آنکه برای عام مردم و حتی دنبال کنندگان این گونه آثار، تمامیت اثر قابل فهم از لحاظ جزئیات داستان پردازی و شخصیت های ریز و درشت و گاها بی نام و نشان داستان نیست اما در ادامه روند روبه جلوی شیوه نو و بدیع روایتگری غریب پور در اپراهای هشت گانه اوست. فهم شعر، آگاهی از تاریخ ایران و شخصیت های تاریخی ادبی و مشاهیر گویی به پیش نیازهایی در ذهن تماشاگران اپراهای غریب پور تبدیل شده اند که خود پله ای برای قد کشیدن فرهنگ عامه به حساب می آیند.

انتهای پیام/

 

لینک مطلب : http://www.farhangkade.ir/?p=53479


  • Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
  • مطالب مرتبط با مطلب
    دیدگاه کاربران

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه فرهنگ و هنر هرمزگان در وب منتشر خواهد شد.

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    ارسال دیدگاه



    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

    آخرین اخبار

    هنرمندان هر استان باید کد شناسایی باشند/کلاس های هنری در بندرعباس حرفه ای نیست

    هنرمندان هر استان باید کد شناسایی باشند/کلاس های هنری در بندرعباس حرفه ای نیست

    هنرمندان هر استان باید کد شناسایی باشند/کلاس های هنری در بندرعباس حرفه ای نیست

    هنرمندان هر استان باید کد شناسایی باشند/کلاس های هنری در بندرعباس حرفه ای نیست
    هنرمندان هر استان باید کد شناسایی باشند/کلاس های هنری در بندرعباس حرفه ای نیست

    وضعیت فضاهای رفاهی و تفریحی در بندرعباس مطلوب نیست/باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی استفاده شود

    وضعیت فضاهای رفاهی و تفریحی در بندرعباس مطلوب نیست/باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی استفاده شود

    وضعیت فضاهای رفاهی و تفریحی در بندرعباس مطلوب نیست/باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی استفاده شود

    وضعیت فضاهای رفاهی و تفریحی در بندرعباس مطلوب نیست/باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی استفاده شود
    وضعیت فضاهای رفاهی و تفریحی در بندرعباس مطلوب نیست/باید از ظرفیت بنگاه های اقتصادی استفاده شود

    هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان / ۱۶ خانوار در روستای بُهرغ بالابرق ندارند

    هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان / ۱۶ خانوار در روستای بُهرغ بالابرق ندارند

    هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان / ۱۶ خانوار در روستای بُهرغ بالابرق ندارند

    هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان / ۱۶ خانوار در روستای بُهرغ بالابرق ندارند
    هدر رفت هفت ساله آب پیش چشم مسئولان / ۱۶ خانوار در روستای بُهرغ بالابرق ندارند

    بودجه دریافتی هرمزگان تناسبی با درآمدها ندارد/ نباید تنها چشم به زیرساخت های دولتی داشت/بردن آب به مرکز کشور درست نیست

    بودجه دریافتی هرمزگان تناسبی با درآمدها ندارد/ نباید تنها چشم به زیرساخت های دولتی داشت/بردن آب به مرکز کشور درست نیست

    بودجه دریافتی هرمزگان تناسبی با درآمدها ندارد/ نباید تنها چشم به زیرساخت های دولتی داشت/بردن آب به مرکز کشور درست نیست

    بودجه دریافتی هرمزگان تناسبی با درآمدها ندارد/ نباید تنها چشم به زیرساخت های دولتی داشت/بردن آب به مرکز کشور درست نیست
    بودجه دریافتی هرمزگان تناسبی با درآمدها ندارد/ نباید تنها چشم به زیرساخت های دولتی داشت/بردن آب به مرکز کشور درست نیست

    برگزاری تریبون آزاد مطالبه گری دانشجوئی و مراسم پرسش و پاسخ در دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس+تصویر

    برگزاری تریبون آزاد مطالبه گری دانشجوئی و مراسم پرسش و پاسخ در دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس+تصویر

    برگزاری تریبون آزاد مطالبه گری دانشجوئی و مراسم پرسش و پاسخ در دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس+تصویر

    برگزاری تریبون آزاد مطالبه گری دانشجوئی و مراسم پرسش و پاسخ در دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس+تصویر
    برگزاری تریبون آزاد مطالبه گری دانشجوئی و مراسم پرسش و پاسخ در دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس+تصویر

    از فقدان جایگاه سوخت تا وعده ۱۷ ساله نوسازی شبکه آبرسانی در روستای گزیر

    از فقدان جایگاه سوخت تا وعده ۱۷ ساله نوسازی شبکه آبرسانی در روستای گزیر

    از فقدان جایگاه سوخت تا وعده ۱۷ ساله نوسازی شبکه آبرسانی در روستای گزیر

    از فقدان جایگاه سوخت تا وعده ۱۷ ساله نوسازی شبکه آبرسانی در روستای گزیر
    از فقدان جایگاه سوخت تا وعده ۱۷ ساله نوسازی شبکه آبرسانی در روستای گزیر

    ۱۸ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در هرمزگان/‌رفع کم آبی بیش از ۱۰۰ روستای هرمزگان با ساخت ۹ آب شیرین کن جدید

    ۱۸ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در هرمزگان/‌رفع کم آبی بیش از ۱۰۰ روستای هرمزگان با ساخت ۹ آب شیرین کن جدید

    ۱۸ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در هرمزگان/‌رفع کم آبی بیش از ۱۰۰ روستای هرمزگان با ساخت ۹ آب شیرین کن جدید

    ۱۸ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در هرمزگان/‌رفع کم آبی بیش از ۱۰۰ روستای هرمزگان با ساخت ۹ آب شیرین کن جدید
    ۱۸ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در هرمزگان/‌رفع کم آبی بیش از ۱۰۰ روستای هرمزگان با ساخت ۹ آب شیرین کن جدید

    روستایی که در طول هفته تنها هفت دقیقه آب شرب دارد/ اهالی تهلوانگوران بابت استفاده از آب برکه قبض نجومی می پردازند

    روستایی که در طول هفته تنها هفت دقیقه آب شرب دارد/ اهالی تهلوانگوران بابت استفاده از آب برکه قبض نجومی می پردازند

    روستایی که در طول هفته تنها هفت دقیقه آب شرب دارد/ اهالی تهلوانگوران بابت استفاده از آب برکه قبض نجومی می پردازند

    روستایی که در طول هفته تنها هفت دقیقه آب شرب دارد/ اهالی تهلوانگوران بابت استفاده از آب برکه قبض نجومی می پردازند
    روستایی که در طول هفته تنها هفت دقیقه آب شرب دارد/ اهالی تهلوانگوران بابت استفاده از آب برکه قبض نجومی می پردازند

    شاعران جوان جهان‌بینی خاصی ندارند/ فضای مجازی فرصت نقد منصفانه را از شاعر می گیرد

    شاعران جوان جهان‌بینی خاصی ندارند/ فضای مجازی فرصت نقد منصفانه را از شاعر می گیرد

    شاعران جوان جهان‌بینی خاصی ندارند/ فضای مجازی فرصت نقد منصفانه را از شاعر می گیرد

    شاعران جوان جهان‌بینی خاصی ندارند/ فضای مجازی فرصت نقد منصفانه را از شاعر می گیرد
    شاعران جوان جهان‌بینی خاصی ندارند/ فضای مجازی فرصت نقد منصفانه را از شاعر می گیرد

    پیاده روی با اعمال شاقه در بندرعباس/عضو شورای بندرعباس:شهر با پشت میز نشینی مدیریت نمی شود

    پیاده روی با اعمال شاقه در بندرعباس/عضو شورای بندرعباس:شهر با پشت میز نشینی مدیریت نمی شود

    پیاده روی با اعمال شاقه در بندرعباس/عضو شورای بندرعباس:شهر با پشت میز نشینی مدیریت نمی شود

    پیاده روی با اعمال شاقه در بندرعباس/عضو شورای بندرعباس:شهر با پشت میز نشینی مدیریت نمی شود
    پیاده روی با اعمال شاقه در بندرعباس/عضو شورای بندرعباس:شهر با پشت میز نشینی مدیریت نمی شود

    امروزه کمتر به هنر خوشنویسی پرداخته می شود/آموختن خوشنویسی کار پر زحمتی است

    امروزه کمتر به هنر خوشنویسی پرداخته می شود/آموختن خوشنویسی کار پر زحمتی است

    امروزه کمتر به هنر خوشنویسی پرداخته می شود/آموختن خوشنویسی کار پر زحمتی است

    امروزه کمتر به هنر خوشنویسی پرداخته می شود/آموختن خوشنویسی کار پر زحمتی است
    امروزه کمتر به هنر خوشنویسی پرداخته می شود/آموختن خوشنویسی کار پر زحمتی است

    هنر دستی بومیان هرمزگان در دام چینی ها/مرگ صنایع دستی زیر سایه بی تدبیری ها

    هنر دستی بومیان هرمزگان در دام چینی ها/مرگ صنایع دستی زیر سایه بی تدبیری ها

    هنر دستی بومیان هرمزگان در دام چینی ها/مرگ صنایع دستی زیر سایه بی تدبیری ها

    هنر دستی بومیان هرمزگان در دام چینی ها/مرگ صنایع دستی زیر سایه بی تدبیری ها
    هنر دستی بومیان هرمزگان در دام چینی ها/مرگ صنایع دستی زیر سایه بی تدبیری ها

    برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در سردشت+تصاویر

    برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در سردشت+تصاویر

    برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در سردشت+تصاویر

    برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در سردشت+تصاویر
    برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) در سردشت+تصاویر

    گرهی که باز هم به دست بسیجیان باز شد/خانه پیرزن ۷۴ ساله بندرعباسی در حال بازسازی است+تصاویر

    گرهی که باز هم به دست بسیجیان باز شد/خانه پیرزن ۷۴ ساله بندرعباسی در حال بازسازی است+تصاویر

    گرهی که باز هم به دست بسیجیان باز شد/خانه پیرزن ۷۴ ساله بندرعباسی در حال بازسازی است+تصاویر

    گرهی که باز هم به دست بسیجیان باز شد/خانه پیرزن ۷۴ ساله بندرعباسی در حال بازسازی است+تصاویر
    گرهی که باز هم به دست بسیجیان باز شد/خانه پیرزن ۷۴ ساله بندرعباسی در حال بازسازی است+تصاویر

    از اشتغالزایی با پرورش کرم خاکی تا عدم حمایت مسئولان از کارآفرینان روستایی+تصاویر

    از اشتغالزایی با پرورش کرم خاکی تا عدم حمایت مسئولان از کارآفرینان روستایی+تصاویر

    از اشتغالزایی با پرورش کرم خاکی تا عدم حمایت مسئولان از کارآفرینان روستایی+تصاویر

    از اشتغالزایی با پرورش کرم خاکی تا عدم حمایت مسئولان از کارآفرینان روستایی+تصاویر
    از اشتغالزایی با پرورش کرم خاکی تا عدم حمایت مسئولان از کارآفرینان روستایی+تصاویر

    مراسم شب شعر مقاومت در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر مقاومت در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر مقاومت در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر مقاومت در بندرعباس برگزار شد+تصاویر
    مراسم شب شعر مقاومت در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    سومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور بندرخمیر

    سومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور بندرخمیر

    سومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور بندرخمیر

    سومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور بندرخمیر
    سومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور بندرخمیر

    اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

    اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

    اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

    اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر
    اعتبارات قطره چکانی دردی از پل لاتیدان هرمزگان را دوا نکرد/ رنجی که ۲۴ ساله شد+تصاویر

    انفعال متولیان در قبال هنرمندان/فلیمسازان محروم از حمایت/بی توجهی بزرگترین درد هنرمندان است

    انفعال متولیان در قبال هنرمندان/فلیمسازان محروم از حمایت/بی توجهی بزرگترین درد هنرمندان است

    انفعال متولیان در قبال هنرمندان/فلیمسازان محروم از حمایت/بی توجهی بزرگترین درد هنرمندان است

    انفعال متولیان در قبال هنرمندان/فلیمسازان محروم از حمایت/بی توجهی بزرگترین درد هنرمندان است
    انفعال متولیان در قبال هنرمندان/فلیمسازان محروم از حمایت/بی توجهی بزرگترین درد هنرمندان است

    بی اعتنایی مسئولان به قانون جامع معلولان/شرایط اشتغال برای معلولان هرمزگانی مهیا نیست

    بی اعتنایی مسئولان به قانون جامع معلولان/شرایط اشتغال برای معلولان هرمزگانی مهیا نیست

    بی اعتنایی مسئولان به قانون جامع معلولان/شرایط اشتغال برای معلولان هرمزگانی مهیا نیست

    بی اعتنایی مسئولان به قانون جامع معلولان/شرایط اشتغال برای معلولان هرمزگانی مهیا نیست
    بی اعتنایی مسئولان به قانون جامع معلولان/شرایط اشتغال برای معلولان هرمزگانی مهیا نیست

    هدیه لبخند جوانان هرمزگانی به کودکان کرمانشاهی+تصاویر

    هدیه لبخند جوانان هرمزگانی به کودکان کرمانشاهی+تصاویر

    هدیه لبخند جوانان هرمزگانی به کودکان کرمانشاهی+تصاویر

    هدیه لبخند جوانان هرمزگانی به کودکان کرمانشاهی+تصاویر
    هدیه لبخند جوانان هرمزگانی به کودکان کرمانشاهی+تصاویر

    روستاهایی که هیچ پوشش مخابراتی ندارند/۱۵ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید

    روستاهایی که هیچ پوشش مخابراتی ندارند/۱۵ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید

    روستاهایی که هیچ پوشش مخابراتی ندارند/۱۵ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید

    روستاهایی که هیچ پوشش مخابراتی ندارند/۱۵ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید
    روستاهایی که هیچ پوشش مخابراتی ندارند/۱۵ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید

    وعده مسئولان به کشاورزان روستای «سغ» ۸ ساله شد/دهستان سیاهو بندرعباس بدون نارنگی بیابانی بیش نیست+تصاویر

    وعده مسئولان به کشاورزان روستای «سغ» ۸ ساله شد/دهستان سیاهو بندرعباس بدون نارنگی بیابانی بیش نیست+تصاویر

    وعده مسئولان به کشاورزان روستای «سغ» ۸ ساله شد/دهستان سیاهو بندرعباس بدون نارنگی بیابانی بیش نیست+تصاویر

    وعده مسئولان به کشاورزان روستای «سغ» ۸ ساله شد/دهستان سیاهو بندرعباس بدون نارنگی بیابانی بیش نیست+تصاویر
    وعده مسئولان به کشاورزان روستای «سغ» ۸ ساله شد/دهستان سیاهو بندرعباس بدون نارنگی بیابانی بیش نیست+تصاویر

    توریستی ترین مکان گردشگری درمانی جنوب ایران در انتظار جاده دسترسی مناسب/ خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو بندرعباس+تصاویر

    توریستی ترین مکان گردشگری درمانی جنوب ایران در انتظار جاده دسترسی مناسب/ خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو بندرعباس+تصاویر

    توریستی ترین مکان گردشگری درمانی جنوب ایران در انتظار جاده دسترسی مناسب/ خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو بندرعباس+تصاویر

    توریستی ترین مکان گردشگری درمانی جنوب ایران در انتظار جاده دسترسی مناسب/ خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو بندرعباس+تصاویر
    توریستی ترین مکان گردشگری درمانی جنوب ایران در انتظار جاده دسترسی مناسب/ خطر در کمین گردشگران منطقه کوه گنو بندرعباس+تصاویر

    نمایش خیابانی «مبارک باشد» از میناب به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت

    نمایش خیابانی «مبارک باشد» از میناب به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت

    نمایش خیابانی «مبارک باشد» از میناب به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت

    نمایش خیابانی «مبارک باشد» از میناب به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت
    نمایش خیابانی «مبارک باشد» از میناب به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافت

    نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان افتتاح شد

    نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان افتتاح شد

    نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان افتتاح شد

    نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان افتتاح شد
    نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان افتتاح شد

    محرومیت مردم روستای مازغ مغیران بندرعباس از نعمت برق/زندگی هایی که سخت می گذرد+تصاویر

    محرومیت مردم روستای مازغ مغیران بندرعباس از نعمت برق/زندگی هایی که سخت می گذرد+تصاویر

    محرومیت مردم روستای مازغ مغیران بندرعباس از نعمت برق/زندگی هایی که سخت می گذرد+تصاویر

    محرومیت مردم روستای مازغ مغیران بندرعباس از نعمت برق/زندگی هایی که سخت می گذرد+تصاویر
    محرومیت مردم روستای مازغ مغیران بندرعباس از نعمت برق/زندگی هایی که سخت می گذرد+تصاویر

    تنها حوزه هنری نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه دارد/لزوم عزم جدی مسئولان نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا

    تنها حوزه هنری نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه دارد/لزوم عزم جدی مسئولان نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا

    تنها حوزه هنری نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه دارد/لزوم عزم جدی مسئولان نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا

    تنها حوزه هنری نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه دارد/لزوم عزم جدی مسئولان نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا
    تنها حوزه هنری نسبت به ثبت خاطرات شهدا دغدغه دارد/لزوم عزم جدی مسئولان نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا

    مراسم شب شعر بسیج در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر بسیج در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر بسیج در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مراسم شب شعر بسیج در بندرعباس برگزار شد+تصاویر
    مراسم شب شعر بسیج در بندرعباس برگزار شد+تصاویر

    مجموعه «فرهنگ نصیر» به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است

    مجموعه «فرهنگ نصیر» به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است

    مجموعه «فرهنگ نصیر» به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است

    مجموعه «فرهنگ نصیر» به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است
    مجموعه «فرهنگ نصیر» به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است

    دوست دارم نقاشی هایم بازگو کننده آداب و رسوم بومی مردم استانم باشد

    دوست دارم نقاشی هایم بازگو کننده آداب و رسوم بومی مردم استانم باشد

    دوست دارم نقاشی هایم بازگو کننده آداب و رسوم بومی مردم استانم باشد

    دوست دارم نقاشی هایم بازگو کننده آداب و رسوم بومی مردم استانم باشد
    دوست دارم نقاشی هایم بازگو کننده آداب و رسوم بومی مردم استانم باشد

    از اشتغال زایی برای ۱۲۰نفر از زنان هرمزگانی تا فروش طرح اشتغال زایی با صدف

    از اشتغال زایی برای ۱۲۰نفر از زنان هرمزگانی تا فروش طرح اشتغال زایی با صدف

    از اشتغال زایی برای ۱۲۰نفر از زنان هرمزگانی تا فروش طرح اشتغال زایی با صدف

    از اشتغال زایی برای ۱۲۰نفر از زنان هرمزگانی تا فروش طرح اشتغال زایی با صدف
    از اشتغال زایی برای ۱۲۰نفر از زنان هرمزگانی تا فروش طرح اشتغال زایی با صدف

    از کمبود آب آشامیدنی تا زندگی زیر سقف های چکه ای در روستاهای فین+تصاویر

    از کمبود آب آشامیدنی تا زندگی زیر سقف های چکه ای در روستاهای فین+تصاویر

    از کمبود آب آشامیدنی تا زندگی زیر سقف های چکه ای در روستاهای فین+تصاویر

    از کمبود آب آشامیدنی تا زندگی زیر سقف های چکه ای در روستاهای فین+تصاویر
    از کمبود آب آشامیدنی تا زندگی زیر سقف های چکه ای در روستاهای فین+تصاویر

    هنوز نتوانسته ام به صورت مستقل کتابی به چاپ برسانم/انجمن‌های ادبی بندرعباس در حوزه شعر فعال است

    هنوز نتوانسته ام به صورت مستقل کتابی به چاپ برسانم/انجمن‌های ادبی بندرعباس در حوزه شعر فعال است

    هنوز نتوانسته ام به صورت مستقل کتابی به چاپ برسانم/انجمن‌های ادبی بندرعباس در حوزه شعر فعال است

    هنوز نتوانسته ام به صورت مستقل کتابی به چاپ برسانم/انجمن‌های ادبی بندرعباس در حوزه شعر فعال است
    هنوز نتوانسته ام به صورت مستقل کتابی به چاپ برسانم/انجمن‌های ادبی بندرعباس در حوزه شعر فعال است

    کتاب بادله پوشان نخستین مصور پوشاک و پوشش هرمزگان است/دولت از صنایع دستی مناطق بومی حمایت کند

    کتاب بادله پوشان نخستین مصور پوشاک و پوشش هرمزگان است/دولت از صنایع دستی مناطق بومی حمایت کند

    کتاب بادله پوشان نخستین مصور پوشاک و پوشش هرمزگان است/دولت از صنایع دستی مناطق بومی حمایت کند

    کتاب بادله پوشان نخستین مصور پوشاک و پوشش هرمزگان است/دولت از صنایع دستی مناطق بومی حمایت کند
    کتاب بادله پوشان نخستین مصور پوشاک و پوشش هرمزگان است/دولت از صنایع دستی مناطق بومی حمایت کند

    دغدغه هنرمندان میناب برای حرکت لاک پشتی مهمترین پروژه هنری/ از کمبود اعتبار پروژه تا غفلتی که سالهاست سهم پروژه ازمدیریت مسئولان شده است

    دغدغه هنرمندان میناب برای حرکت لاک پشتی مهمترین پروژه هنری/ از کمبود اعتبار پروژه تا غفلتی که سالهاست سهم پروژه ازمدیریت مسئولان شده است

    دغدغه هنرمندان میناب برای حرکت لاک پشتی مهمترین پروژه هنری/ از کمبود اعتبار پروژه تا غفلتی که سالهاست سهم پروژه ازمدیریت مسئولان شده است

    دغدغه هنرمندان میناب برای حرکت لاک پشتی مهمترین پروژه هنری/ از کمبود اعتبار پروژه تا غفلتی که سالهاست سهم پروژه ازمدیریت مسئولان شده است
    دغدغه هنرمندان میناب برای حرکت لاک پشتی مهمترین پروژه هنری/ از کمبود اعتبار پروژه تا غفلتی که سالهاست سهم پروژه ازمدیریت مسئولان شده است

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی به میناب واگذار شد

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی به میناب واگذار شد

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی به میناب واگذار شد

    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی به میناب واگذار شد
    جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی به میناب واگذار شد

    روایت بانوی هرمزگانی از راه اندازی باغ‌ آیین‌های زینت تا به دنیا آوردن ۲ هزار بچه در روستای سلخ جزیره قشم

    روایت بانوی هرمزگانی از راه اندازی باغ‌ آیین‌های زینت تا به دنیا آوردن ۲ هزار بچه در روستای سلخ جزیره قشم

    روایت بانوی هرمزگانی از راه اندازی باغ‌ آیین‌های زینت تا به دنیا آوردن ۲ هزار بچه در روستای سلخ جزیره قشم

    روایت بانوی هرمزگانی از راه اندازی باغ‌ آیین‌های زینت تا به دنیا آوردن ۲ هزار بچه در روستای سلخ جزیره قشم
    روایت بانوی هرمزگانی از راه اندازی باغ‌ آیین‌های زینت تا به دنیا آوردن ۲ هزار بچه در روستای سلخ جزیره قشم

    روایت عکاسی زن هرمزگانی از روستای محروم «شمسان»+تصاویر

    روایت عکاسی زن هرمزگانی از روستای محروم «شمسان»+تصاویر

    روایت عکاسی زن هرمزگانی از روستای محروم «شمسان»+تصاویر

    روایت عکاسی زن هرمزگانی از روستای محروم «شمسان»+تصاویر
    روایت عکاسی زن هرمزگانی از روستای محروم «شمسان»+تصاویر

    مشارکت در نمایشگاه رسانه های دیجیتال دارای اهمیت استراتژیک است

    مشارکت در نمایشگاه رسانه های دیجیتال دارای اهمیت استراتژیک است

    مشارکت در نمایشگاه رسانه های دیجیتال دارای اهمیت استراتژیک است

    مشارکت در نمایشگاه رسانه های دیجیتال دارای اهمیت استراتژیک است
    مشارکت در نمایشگاه رسانه های دیجیتال دارای اهمیت استراتژیک است

    حسن روح الامین به پروژه انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» پیوست

    حسن روح الامین به پروژه انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» پیوست

    حسن روح الامین به پروژه انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» پیوست

    حسن روح الامین به پروژه انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» پیوست
    حسن روح الامین به پروژه انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» پیوست

    طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود

    طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود

    طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود

    طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود
    طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود

    یک فیلمساز با ۹ اثر خواهان حضور در جشنواره عمار می‌شود

    یک فیلمساز با ۹ اثر خواهان حضور در جشنواره عمار می‌شود

    یک فیلمساز با ۹ اثر خواهان حضور در جشنواره عمار می‌شود

    یک فیلمساز با ۹ اثر خواهان حضور در جشنواره عمار می‌شود
    یک فیلمساز با ۹ اثر خواهان حضور در جشنواره عمار می‌شود

    نشست خبری هفته بسیج برگزار می‌شود

    نشست خبری هفته بسیج برگزار می‌شود

    نشست خبری هفته بسیج برگزار می‌شود

    نشست خبری هفته بسیج برگزار می‌شود
    نشست خبری هفته بسیج برگزار می‌شود

    ابراز همدردی هنرمندان با مردم زلزله زده کرمانشاه

    ابراز همدردی هنرمندان با مردم زلزله زده کرمانشاه

    ابراز همدردی هنرمندان با مردم زلزله زده کرمانشاه

    ابراز همدردی هنرمندان با مردم زلزله زده کرمانشاه
    ابراز همدردی هنرمندان با مردم زلزله زده کرمانشاه
    تجسمي و موسيقي
    اخبار ملی
    Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
    Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123