امروز چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ مصادف با Wednesday 26 July 2017
خانه فرهنگ و هنر هرمزگان
منو اصلی
16 بار
۰ دیدگاه
ذخیره کن
ارسال کن
کپی کن
بزرگ
  
کوچک

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!

روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!
روایتی جذاب و شنیدنی از زندگی شاعر شوریده/ معتمدی از پس خیام برآمد!
شناسه خبر : 53479 | سرویس : اخبار ملی , اخبارملی , پیشنهاد سردبیر دوشنبه ۲۶ تیر, ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴

اپرای خیام از برخی جهات اثری متفاوت و رو به جلو در کارنامه غریب پور به حساب می آید، خصوصا پس از دو اپرای پیشین یعنی حافط و سعدی که آنچنان که توقع می رفت نتوانستند خاطره اپرای مولانا را زنده کنند.

به گزارش فرهنگ کده، به نقل از  خبرنگار موسیقی فارس، پس از گذشت بیش از یک دهه از فعالیت های مستمر و بی وقفه گروه عروسکی آران می توان این گروه هنری را یکی از منسجم ترین گروه های هنری نمایشی در کشور نامید که جایگاهی جهانی نیز دارند، این گروه به سرپرستی بهروز غریب پور در مقام کارگردان، نویسنده و پژوهشگر آخرین اثر خود را به نام اپرای خیام ارایه کرده است. تالار فردوسی شب گذشته میزبان اولین اجرای این اپرای عروسکی بود.

اپرای خیام پس از اپراهای مولانا، حافظ و سعدی اپرایی عروسکی است که به طور مستقل و مشخص به یکی از شعرای نامدارو بزرگ ایران زمین می پردازد و زندگی این شاعر روایتگر خط اصلی اپرا است. غریب پور پیش از این به واسطه برخی آثار شعرای بزرگ نیز به داستان های آنان نظیر لیلی و مجنون پرداخته است و نیز آثار نمایشی کلاسیکی همچون مکبث هم در کارنامه این کارگردان شاخص به چشم می خورد.

اپرای خیام اما از برخی جهات اثری متفاوت و رو به جلو در کارنامه غریب پور به حساب می آید، خصوصا پس از دو اپرای پیشین یعنی حافط و سعدی که آنچنان که توقع می رفت نتوانستند خاطره اپرای مولانا را زنده کنند.

اپرای خیام با فرمی کاملا آوانگارد و انتزاعی از لحاظ فرم روایت در آثار غریب پور به شیوه کلاسیک آغاز می شود. با هجوم هواپیماهای نازی و قیل و قال های حاصل از جنگ جهانی دوم و ارتش آلمان نازی، چیزی که مخاطب را در همان ابتدای اثر میخکوب می کند و از تصور ذهنی اش در رابطه با اپرای خیام کاملا دور می سازد، در این میان موسیقی پر حجم و توانمند امیر بهزاد در افتتاحیه نمایش نیز این حس را تشدید می کند، چراکه فضای موسیقی دور از قائده کلاسیک موسیقی ایرانی است و فرمی کاملا تصویری و در خدمت نمایش و فرم دارد.

با شنیده شدن صدای قوی و پر طنین محمد معتمدی و حضور عروسک خیام بر روی صحنه حباب جنگ نازی ها می شکند و روح ایرانی و تاریخ ایران زمین صحنه را تسخیر می کند. اما با حضور موسیقی و پدال ارکستر فرم اثر دوپاره نمی شود و صحنه ها یکی یکی در هم غلت می خورند.

آوازها غالبا از آثار خیام و هم عصران اوست اما کما فی السابق از شاعران دیگر نیز جسته گریخته در کلام شخصیت ها می آید و اکثر پیوندهای صحنه و بازی های میانی مربوط به نوشته های آهنگین خود غریپ پور  است که در عین حال یک دستی اشعار غالب را نیز بر هم نمی زند. بحر طویل ها و منولوگ ها و تک بیت ها طوری کنار مثنوی ها و دوبیتی ها می نشیند که گویی اپرا حاصل قلم شاعران هم عصر خیام یا خود اوست.

صحنه پردازی ها به غایت برتر از آثار پیشین غریب پور است. فرم و محتوا هر دو دستاوردهای جدیدی دارند که به نوبه ی خود برای کارگردانی شصت و اندی ساله حرکتی جسورانه و ساختار شکن به حساب می آیند، رفته رفته حضور راهبان مسیحی و کشیشان و نیز سربازان آلمانی توجیه خود را در داستان و فرم به دست می آورند. اشاره به ویرانی جنگ در تمام ادوار تاریخ بشر و در همه جای جهان و نیز دیکتاتوری و تبعیض نژاد و دیگر مؤلفه هایی که حکومت صباح را هرچه بیشتر به آنچه هیتلر قصد بنا کردنش در تمام جهان داشت را در ضمیر داستان نشان می دهد.

به وقایع هم عصر خیام هر چند کوتاه نگاهی شده است تا نشانی مختصر باشد برای آنان که کمتر خیام و زندگانی اش و دوره تاریخی اش را می شناسند. جنگ های صلیبی، شورش سلجوقیان، فتح قلعه الموت، قدرت گیری باطنیان و تشکیل دولت اسماعیلیه نزاری توسط حسن صباح همه در متن اپرا حضور دارند بی آنکه هیچ یک نبض داستان را از دستان خیام با آن شوریدگی و سر مستی و در عین حال عقلانیتش بگیرند.

محمد معتمدی با صدایی پخته تر و هشیارتر از اپرای سعدی می خواند و گرمی صدایش در قامت شیدایی و فیلسوفانه خیام بهتر نشسته است. طراحی های آواز که حاصل تفکر و تجربه اسحاق انور است نشان از تسلط او بر متن و شخصیت خیام و کلامش دارد کما اینکه در بروشور اثر نیز نام او در جایگاه ویرایشگر متن هم آمده.

طنین صدای معتمدی از بم ترین کوک صدای او آغاز می شود و در صحنه های اوج نمایش به اوج خود می رسد که بسیار متبحرانه و تکنیکی و در عین حال پر شور و سرمستانه اجرا شده است.

اما آنچه در آمیزش موسیقی و آوای آواگران به خصوص محمد معتمدی حس می شود برتری آواز از موسیقی و تنظیم های ارکستر است، هرچند در اولین شب اجرای اپرا تنظیم سیستم های صوتی برای لول کردن صدای آواز با موسیقی به تکمیل نرسیده است اما می توان فهمید که امیر بهزاد جوان هنوز جای قد کشیدن و بهتر شدن دارد و معتمدی تازه به پختگی رسیده است که در شأنیت خوانش نقش هایی چون خیام و سعدی و حافظ است. با این وجود حضور آهنگسازی جوان همچون امیر بهزاد بعد از همکاری های مستمر غریب پور با بهزاد عبدی به جای خود مغتنم و دلپذیر است و نیز جوانگرایی غریب پور را نشان می دهد که اجازه می دهد تا نامی جوان در کنار نام او که موی سپید کرده هنر و نمایش است قامت کشد.

اِلمان ها و عناصر تصویری جایگاه ویژه ای در روایت اپرای خیام دارند، نمادها و نشانه ها که برآمده از دوبیتی های فیلسوفانه و رندانه خیام است در جای جای پرده های نمایشی به کمک روایت اشعار و موسیقی آمده و داستان گویی غریب پور را منحصر به خودش می کند. کوزه های شکسته، سیاره های آتشین کوچک و بزرگ، نمادهای منجمی و آینه که در چندین صحنه به صورت مفهومی انتزاعی و روایی به کار گرفته می شود در بهترین نقاط نمایش در متن و صحنه نمود می کنند.

از آوانسن استفاده مطلوب می شود و تک خوانی های اثرگذار از لحاظ روایی و تک بیت ها در زیر نور متمرکز در آوانسن خوانده می شود. عمق میدان نیز که با برخی چراغ های گردان پر شده  صحنه چند متری کوچک تالار فردوسی را به سالن اپرای وین بدل می کند، همچنین  آینه ای محدب که با بالا و پایین رفتن در صحنه و ایجاد اعوجاج و عمق کاذب صحنه را عمیق تر و با شکوه تر جلوه می دهد زبردستی کارگردان را در صحنه پردازی و تسلط بر ابزار نمایشی و حس نمایشی مخاطب و برداشتش از صحنه نشان می دهد که حاصل نیم قرن تجربه حرفه ای بر روی صحنه است.

اما از لحاظ محتوایی باید گفت خیام در اپرای غریب پور خیام شاعر است و به جنبه های علمی او کمتر پرداخت شده است که البته دلیل قانع کننده ای برای پرداخت به این وجه از زندگی خیام نیز می توان متصور شد و آن همه فهم بودن، جذابیت هنر و ادبیات، شهره بودن اشعار و دوبیتی های خیام و جنس تصویری تر آن است همچنین فلسفه ای که مستتر در ابیات و شخصیت غالب بر آن روایت می شود. مشخصا خیام را نیز در سراسر جهان بیشتر به واسطه دو بیتی های فیلسوفانه اش می شناسند، اما شاید در برخی صحنه ها می طلبید تا وجوهی کمتر دیده شده از خیام را به بهانه حضورش در اپرایی با چنین عظمت ببینیم.

به دوره اجتماعی و تاریخی خیام نیز بهای زیادی داده شده است که گویی بی منظور با نگاه اجتماعی و تاریخی کارگردان در عصر حاضر نیز نبوده است. جهالت دینی، تعصب و کج روی در دین که سر خط های داستان صباح و باطنیون است، گویی حکومت نو ظهور داعش و تفکراتی از این دست را که بر همه زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دوران ما سایه افکنده در نظر تماشاگر زنده می کند و این حقیقت بزرگ را که تاریخ در هر زمان تکرار می شود!

در تاریخ آمده حسن صباح، خواجه نظام الملک طوسی و خیام که در تاریخ به سه یار دبستانی شهره هستند در دوران کودکی قراری با یکدیگر می گذارند که هر کس زودتر از دیگری به منسبی مهم رسید به دو دیگر یاری رسانده و دست آنان را بگیرد. از این سه خواجه نظام الملک در دولت سلجوقی زودتر پا گرفته و حتی پای صباح را به حکومت و حکومتیان باز می کند و مقرری نیز به میل خود خیام که دل زده از حکومت و ولایت داری بوده است برایش برقرار می سازد، اما دست زمانه و طمع قدرت و جهل کشنده، خواجه را به دست حسن صباح می کشد تا درسی دیگر بر درس های کتاب ناتمام تاریخ افزوده شود.

صحنه هایی که از جنایات و ترورهای صباح در صحنه روایت می شود با حضور بازیگر رئال مرد در قامت یک دیو بلند قامت، بسیار اثرگذار و وهم آور از کار درآمده است و حجم شرارت و عصیان دوران را نشان می دهد. اما حضور خیام علی رغم وجودش در بطن حکومت در کنار خواجه نظام الملک و نیز بر حسب حضور او به عنوان منجم و ستاره شناس دربار سلجوقی کمتر بر پایه کنش است. خیام در عالم گوشه گیری خود زندگی می کند، می خواند و سماع می کند و با یاران موافقش به گفتگو می پردازد.

صحنه های رویارویی خیام با شاگردش جابر و نیز خودش در آینه از فراموش نشدنی ترین صحنه های اپراهای غریب پور به شمار می روند. معتمدی با خوانش دو نقش خیام در صحنه، یکی خود او و دیگر روح پرسشگر و شکاکش که از آیینه بیرون می آید و سر گفتگو را با خیام باز می کند اوج قدرت آواز خوانی معتمدی را به رخ می کشد. زیبایی که هم حس و حال آوازی اصیل را داراست هم بداعت آوازخوانی در نقش یک فیلسوف بر روی صحنه اپرا، ضمن اینکه دو نقش با آنکه یکی هستند هیچ گاه در آواز هم فرو نمی روند و از لحاظ فرم در خواندن و گام آوازی کاملا قابل تمیز از یکدیگر هستند.

در انتها باید اذعان داشت اپرای خیام حرکتی رو به جلو برای هنرمندان و شخصیت های اثرگذار این گروه هنری به حساب می آید، و با آنکه برای عام مردم و حتی دنبال کنندگان این گونه آثار، تمامیت اثر قابل فهم از لحاظ جزئیات داستان پردازی و شخصیت های ریز و درشت و گاها بی نام و نشان داستان نیست اما در ادامه روند روبه جلوی شیوه نو و بدیع روایتگری غریب پور در اپراهای هشت گانه اوست. فهم شعر، آگاهی از تاریخ ایران و شخصیت های تاریخی ادبی و مشاهیر گویی به پیش نیازهایی در ذهن تماشاگران اپراهای غریب پور تبدیل شده اند که خود پله ای برای قد کشیدن فرهنگ عامه به حساب می آیند.

انتهای پیام/

 

لینک مطلب : http://www.farhangkade.ir/?p=53479


  • Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
  • مطالب مرتبط با مطلب
    دیدگاه کاربران

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه فرهنگ و هنر هرمزگان در وب منتشر خواهد شد.

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    ارسال دیدگاه



    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

    آخرین اخبار

    تعارض تحریم های جدید با روح و جسم برجام /تنها راه مقابله عمل به اقتصاد مقاومتی است

    تعارض تحریم های جدید با روح و جسم برجام /تنها راه مقابله عمل به اقتصاد مقاومتی است

    تعارض تحریم های جدید با روح و جسم برجام /تنها راه مقابله عمل به اقتصاد مقاومتی است

    تعارض تحریم های جدید با روح و جسم برجام /تنها راه مقابله عمل به اقتصاد مقاومتی است
    تعارض تحریم های جدید با روح و جسم برجام /تنها راه مقابله عمل به اقتصاد مقاومتی است

    فضای گفت‌وگوی علمی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های کشور فراهم است

    فضای گفت‌وگوی علمی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های کشور فراهم است

    فضای گفت‌وگوی علمی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های کشور فراهم است

    فضای گفت‌وگوی علمی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های کشور فراهم است
    فضای گفت‌وگوی علمی، نقد و مناظره در دانشگاه‌های کشور فراهم است

    برگزاری همزمان یک جشنواره سینمایی در ایران و عراق برای نخستین بار

    برگزاری همزمان یک جشنواره سینمایی در ایران و عراق برای نخستین بار

    برگزاری همزمان یک جشنواره سینمایی در ایران و عراق برای نخستین بار

    برگزاری همزمان یک جشنواره سینمایی در ایران و عراق برای نخستین بار
    برگزاری همزمان یک جشنواره سینمایی در ایران و عراق برای نخستین بار

    زمان تمدید نمایش که اعلام شود، بازار سیاه «اعتراف» تعطیل می‌شود

    زمان تمدید نمایش که اعلام شود، بازار سیاه «اعتراف» تعطیل می‌شود

    زمان تمدید نمایش که اعلام شود، بازار سیاه «اعتراف» تعطیل می‌شود

    زمان تمدید نمایش که اعلام شود، بازار سیاه «اعتراف» تعطیل می‌شود
    زمان تمدید نمایش که اعلام شود، بازار سیاه «اعتراف» تعطیل می‌شود

    واحدهای درسی موسیقی تغییر کرده و به‌ روزرسانی شده است/ تقاضاهای گسترده‌ای نسبت به آموزش موسیقی در ایران وجود دارد

    واحدهای درسی موسیقی تغییر کرده و به‌ روزرسانی شده است/ تقاضاهای گسترده‌ای نسبت به آموزش موسیقی در ایران وجود دارد

    واحدهای درسی موسیقی تغییر کرده و به‌ روزرسانی شده است/ تقاضاهای گسترده‌ای نسبت به آموزش موسیقی در ایران وجود دارد

    واحدهای درسی موسیقی تغییر کرده و به‌ روزرسانی شده است/ تقاضاهای گسترده‌ای نسبت به آموزش موسیقی در ایران وجود دارد
    واحدهای درسی موسیقی تغییر کرده و به‌ روزرسانی شده است/ تقاضاهای گسترده‌ای نسبت به آموزش موسیقی در ایران وجود دارد

    «عبدالوهاب طنطاوی» قاری برجسته مصری درگذشت

    «عبدالوهاب طنطاوی» قاری برجسته مصری درگذشت

    «عبدالوهاب طنطاوی» قاری برجسته مصری درگذشت

    «عبدالوهاب طنطاوی» قاری برجسته مصری درگذشت
    «عبدالوهاب طنطاوی» قاری برجسته مصری درگذشت

    دولت بدون دخالت در امورات اجرایی اقدام به کاهش تصدی گری ها کند

    دولت بدون دخالت در امورات اجرایی اقدام به کاهش تصدی گری ها کند

    دولت بدون دخالت در امورات اجرایی اقدام به کاهش تصدی گری ها کند

    دولت بدون دخالت در امورات اجرایی اقدام به کاهش تصدی گری ها کند
    دولت بدون دخالت در امورات اجرایی اقدام به کاهش تصدی گری ها کند

    کشت پنبه برای نخستین بار در بخش احمدی حاجی آباد+تصاویر

    کشت پنبه برای نخستین بار در بخش احمدی حاجی آباد+تصاویر

    کشت پنبه برای نخستین بار در بخش احمدی حاجی آباد+تصاویر

    کشت پنبه برای نخستین بار در بخش احمدی حاجی آباد+تصاویر
    کشت پنبه برای نخستین بار در بخش احمدی حاجی آباد+تصاویر

    کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران تمدید شد

    کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران تمدید شد

    کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران تمدید شد

    کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران تمدید شد
    کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران تمدید شد

    انتشار بخش‌های حذف‌شده فیلم‌ها در فضای مجازی تخلف است

    انتشار بخش‌های حذف‌شده فیلم‌ها در فضای مجازی تخلف است

    انتشار بخش‌های حذف‌شده فیلم‌ها در فضای مجازی تخلف است

    انتشار بخش‌های حذف‌شده فیلم‌ها در فضای مجازی تخلف است
    انتشار بخش‌های حذف‌شده فیلم‌ها در فضای مجازی تخلف است

    تذکر شورای نظارت به نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه»

    تذکر شورای نظارت به نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه»

    تذکر شورای نظارت به نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه»

    تذکر شورای نظارت به نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه»
    تذکر شورای نظارت به نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه»

    هجو آل‌سعود در شبی متفاوت/ از شعرخوانی در مورد ژن خوب تا بیانیه جمعی از صاحبان مشاغل مرتبط تریاک

    هجو آل‌سعود در شبی متفاوت/ از شعرخوانی در مورد ژن خوب تا بیانیه جمعی از صاحبان مشاغل مرتبط تریاک

    هجو آل‌سعود در شبی متفاوت/ از شعرخوانی در مورد ژن خوب تا بیانیه جمعی از صاحبان مشاغل مرتبط تریاک

    هجو آل‌سعود در شبی متفاوت/ از شعرخوانی در مورد ژن خوب تا بیانیه جمعی از صاحبان مشاغل مرتبط تریاک
    هجو آل‌سعود در شبی متفاوت/ از شعرخوانی در مورد ژن خوب تا بیانیه جمعی از صاحبان مشاغل مرتبط تریاک

    «درجه‌بندی»، تصمیم ارشاد برای اکران فیلم‌های مبتذل/ لطفاً از هالیوود سبقت نگیرید!

    «درجه‌بندی»، تصمیم ارشاد برای اکران فیلم‌های مبتذل/ لطفاً از هالیوود سبقت نگیرید!

    «درجه‌بندی»، تصمیم ارشاد برای اکران فیلم‌های مبتذل/ لطفاً از هالیوود سبقت نگیرید!

    «درجه‌بندی»، تصمیم ارشاد برای اکران فیلم‌های مبتذل/ لطفاً از هالیوود سبقت نگیرید!
    «درجه‌بندی»، تصمیم ارشاد برای اکران فیلم‌های مبتذل/ لطفاً از هالیوود سبقت نگیرید!

    از گور خوابی در پایتخت سیاسی تا خورخوابی در پایتخت اقتصادی!

    از گور خوابی در پایتخت سیاسی تا خورخوابی در پایتخت اقتصادی!

    از گور خوابی در پایتخت سیاسی تا خورخوابی در پایتخت اقتصادی!

    از گور خوابی در پایتخت سیاسی تا خورخوابی در پایتخت اقتصادی!
    از گور خوابی در پایتخت سیاسی تا خورخوابی در پایتخت اقتصادی!

    وجود ۸۹ مدرسه کلنگی در میناب/مدارس تخریبی و سقف لرزان بزرگترین چالش آموزش و پرورش است

    وجود ۸۹ مدرسه کلنگی در میناب/مدارس تخریبی و سقف لرزان بزرگترین چالش آموزش و پرورش است

    وجود ۸۹ مدرسه کلنگی در میناب/مدارس تخریبی و سقف لرزان بزرگترین چالش آموزش و پرورش است

    وجود ۸۹ مدرسه کلنگی در میناب/مدارس تخریبی و سقف لرزان بزرگترین چالش آموزش و پرورش است
    وجود ۸۹ مدرسه کلنگی در میناب/مدارس تخریبی و سقف لرزان بزرگترین چالش آموزش و پرورش است

    خانه صنایع دستی شهوار میناب سرمایه ای در بن بست غفلت+تصاویر

    خانه صنایع دستی شهوار میناب سرمایه ای در بن بست غفلت+تصاویر

    خانه صنایع دستی شهوار میناب سرمایه ای در بن بست غفلت+تصاویر

    خانه صنایع دستی شهوار میناب سرمایه ای در بن بست غفلت+تصاویر
    خانه صنایع دستی شهوار میناب سرمایه ای در بن بست غفلت+تصاویر

    برگزاری جشن روز دختر همزمان با زادروز حضرت‌معصومه(س) در فرهنگسرای خاوران

    برگزاری جشن روز دختر همزمان با زادروز حضرت‌معصومه(س) در فرهنگسرای خاوران

    برگزاری جشن روز دختر همزمان با زادروز حضرت‌معصومه(س) در فرهنگسرای خاوران

    برگزاری جشن روز دختر همزمان با زادروز حضرت‌معصومه(س) در فرهنگسرای خاوران
    برگزاری جشن روز دختر همزمان با زادروز حضرت‌معصومه(س) در فرهنگسرای خاوران

    جشن‌های دهه کرامت در شبکه دو سیما آغاز می‌شود

    جشن‌های دهه کرامت در شبکه دو سیما آغاز می‌شود

    جشن‌های دهه کرامت در شبکه دو سیما آغاز می‌شود

    جشن‌های دهه کرامت در شبکه دو سیما آغاز می‌شود
    جشن‌های دهه کرامت در شبکه دو سیما آغاز می‌شود

    «ملاصالح» شیرین‌تر از عسل بود/ شخصیت ملاصالح شبیه شخصیت سیاوش است

    «ملاصالح» شیرین‌تر از عسل بود/ شخصیت ملاصالح شبیه شخصیت سیاوش است

    «ملاصالح» شیرین‌تر از عسل بود/ شخصیت ملاصالح شبیه شخصیت سیاوش است

    «ملاصالح» شیرین‌تر از عسل بود/ شخصیت ملاصالح شبیه شخصیت سیاوش است
    «ملاصالح» شیرین‌تر از عسل بود/ شخصیت ملاصالح شبیه شخصیت سیاوش است

    تغییر تهیه‌کننده سریال شمقدری/ «انقلاب دوم» به علی‌اکبری واگذار شد

    تغییر تهیه‌کننده سریال شمقدری/ «انقلاب دوم» به علی‌اکبری واگذار شد

    تغییر تهیه‌کننده سریال شمقدری/ «انقلاب دوم» به علی‌اکبری واگذار شد

    تغییر تهیه‌کننده سریال شمقدری/ «انقلاب دوم» به علی‌اکبری واگذار شد
    تغییر تهیه‌کننده سریال شمقدری/ «انقلاب دوم» به علی‌اکبری واگذار شد

    وقتی دفتر موسیقی ارشاد «رادیو جوان» را تقویت می‌کند/ مرگ تدریجی سایت‌های داخلی عرضه موسیقی

    وقتی دفتر موسیقی ارشاد «رادیو جوان» را تقویت می‌کند/ مرگ تدریجی سایت‌های داخلی عرضه موسیقی

    وقتی دفتر موسیقی ارشاد «رادیو جوان» را تقویت می‌کند/ مرگ تدریجی سایت‌های داخلی عرضه موسیقی

    وقتی دفتر موسیقی ارشاد «رادیو جوان» را تقویت می‌کند/ مرگ تدریجی سایت‌های داخلی عرضه موسیقی
    وقتی دفتر موسیقی ارشاد «رادیو جوان» را تقویت می‌کند/ مرگ تدریجی سایت‌های داخلی عرضه موسیقی

    ۱۲سالن ورزشی نیمه تمام در میناب/اولویت سال جاری با تکمیل پروژه های نیمه تمام است

    ۱۲سالن ورزشی نیمه تمام در میناب/اولویت سال جاری با تکمیل پروژه های نیمه تمام است

    ۱۲سالن ورزشی نیمه تمام در میناب/اولویت سال جاری با تکمیل پروژه های نیمه تمام است

    ۱۲سالن ورزشی نیمه تمام در میناب/اولویت سال جاری با تکمیل پروژه های نیمه تمام است
    ۱۲سالن ورزشی نیمه تمام در میناب/اولویت سال جاری با تکمیل پروژه های نیمه تمام است

    غربت شهدای گمنام بشاگرد زیرسایه بی‌توجهی مسئولان+تصاویر

    غربت شهدای گمنام بشاگرد زیرسایه بی‌توجهی مسئولان+تصاویر

    غربت شهدای گمنام بشاگرد زیرسایه بی‌توجهی مسئولان+تصاویر

    غربت شهدای گمنام بشاگرد زیرسایه بی‌توجهی مسئولان+تصاویر
    غربت شهدای گمنام بشاگرد زیرسایه بی‌توجهی مسئولان+تصاویر

    اینجا کمر تیرآهن ها خم است/ فضایی که ۷۷ سال چتر آموزشی است+تصاویر

    اینجا کمر تیرآهن ها خم است/ فضایی که ۷۷ سال چتر آموزشی است+تصاویر

    اینجا کمر تیرآهن ها خم است/ فضایی که ۷۷ سال چتر آموزشی است+تصاویر

    اینجا کمر تیرآهن ها خم است/ فضایی که ۷۷ سال چتر آموزشی است+تصاویر
    اینجا کمر تیرآهن ها خم است/ فضایی که ۷۷ سال چتر آموزشی است+تصاویر

    دفع اصولی زباله از مشکلات اساسی روستاها/۵۰ درصد از باغات و نخیلات شهوار میناب از بین رفته است

    دفع اصولی زباله از مشکلات اساسی روستاها/۵۰ درصد از باغات و نخیلات شهوار میناب از بین رفته است

    دفع اصولی زباله از مشکلات اساسی روستاها/۵۰ درصد از باغات و نخیلات شهوار میناب از بین رفته است

    دفع اصولی زباله از مشکلات اساسی روستاها/۵۰ درصد از باغات و نخیلات شهوار میناب از بین رفته است
    دفع اصولی زباله از مشکلات اساسی روستاها/۵۰ درصد از باغات و نخیلات شهوار میناب از بین رفته است

    سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب/فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت+تصاویر

    سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب/فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت+تصاویر

    سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب/فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت+تصاویر

    سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب/فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت+تصاویر
    سایه شوم بحران آب بر سر صنایع دستی میناب/فعالان صنایع دستی نیازمند حمایت+تصاویر

    تجلیل خانواده شهدای لشکر زینبیون از سازندگان مستند «عاشقان ایستاده می‌میرند»

    تجلیل خانواده شهدای لشکر زینبیون از سازندگان مستند «عاشقان ایستاده می‌میرند»

    تجلیل خانواده شهدای لشکر زینبیون از سازندگان مستند «عاشقان ایستاده می‌میرند»

    تجلیل خانواده شهدای لشکر زینبیون از سازندگان مستند «عاشقان ایستاده می‌میرند»
    تجلیل خانواده شهدای لشکر زینبیون از سازندگان مستند «عاشقان ایستاده می‌میرند»

    آغاز سری جدید «رنگین کمان»/ چیه جای چرا را گرفت

    آغاز سری جدید «رنگین کمان»/ چیه جای چرا را گرفت

    آغاز سری جدید «رنگین کمان»/ چیه جای چرا را گرفت

    آغاز سری جدید «رنگین کمان»/ چیه جای چرا را گرفت
    آغاز سری جدید «رنگین کمان»/ چیه جای چرا را گرفت

    «کلیله و دمنه» در جشنواره فیلم اوراسیا

    «کلیله و دمنه» در جشنواره فیلم اوراسیا

    «کلیله و دمنه» در جشنواره فیلم اوراسیا

    «کلیله و دمنه» در جشنواره فیلم اوراسیا
    «کلیله و دمنه» در جشنواره فیلم اوراسیا

    مراسم بزرگداشت «مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود

    مراسم بزرگداشت «مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود

    مراسم بزرگداشت «مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود

    مراسم بزرگداشت «مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود
    مراسم بزرگداشت «مریم میرزاخانی» برگزار می‌شود

    دل‌نوشته سیدمحمد حسینی برای حبیب‌الله کاسه‌ساز

    دل‌نوشته سیدمحمد حسینی برای حبیب‌الله کاسه‌ساز

    دل‌نوشته سیدمحمد حسینی برای حبیب‌الله کاسه‌ساز

    دل‌نوشته سیدمحمد حسینی برای حبیب‌الله کاسه‌ساز
    دل‌نوشته سیدمحمد حسینی برای حبیب‌الله کاسه‌ساز

    توطئه بزرگ دشمنان با همت مردم عراق خنثی شد/ روحانیت مقتدرترین قدرت در جهان تشیع است

    توطئه بزرگ دشمنان با همت مردم عراق خنثی شد/ روحانیت مقتدرترین قدرت در جهان تشیع است

    توطئه بزرگ دشمنان با همت مردم عراق خنثی شد/ روحانیت مقتدرترین قدرت در جهان تشیع است

    توطئه بزرگ دشمنان با همت مردم عراق خنثی شد/ روحانیت مقتدرترین قدرت در جهان تشیع است
    توطئه بزرگ دشمنان با همت مردم عراق خنثی شد/ روحانیت مقتدرترین قدرت در جهان تشیع است

    مسئولان راه و شهر سازی سه راهی چارک و آبنمای آن را فراموش نکنند

    مسئولان راه و شهر سازی سه راهی چارک و آبنمای آن را فراموش نکنند

    مسئولان راه و شهر سازی سه راهی چارک و آبنمای آن را فراموش نکنند

    مسئولان راه و شهر سازی سه راهی چارک و آبنمای آن را فراموش نکنند
    مسئولان راه و شهر سازی سه راهی چارک و آبنمای آن را فراموش نکنند

    اعتبار میرزاخانی به دانشمندی اوست/ او برای جهان علم کار می‌کرد نه آمریکا

    اعتبار میرزاخانی به دانشمندی اوست/ او برای جهان علم کار می‌کرد نه آمریکا

    اعتبار میرزاخانی به دانشمندی اوست/ او برای جهان علم کار می‌کرد نه آمریکا

    اعتبار میرزاخانی به دانشمندی اوست/ او برای جهان علم کار می‌کرد نه آمریکا
    اعتبار میرزاخانی به دانشمندی اوست/ او برای جهان علم کار می‌کرد نه آمریکا

    چلچراغ و ضریحى ندارد، عجب نیست!/ غربتش مثل زهرا(س) عیان شد در اینجا

    چلچراغ و ضریحى ندارد، عجب نیست!/ غربتش مثل زهرا(س) عیان شد در اینجا

    چلچراغ و ضریحى ندارد، عجب نیست!/ غربتش مثل زهرا(س) عیان شد در اینجا

    چلچراغ و ضریحى ندارد، عجب نیست!/ غربتش مثل زهرا(س) عیان شد در اینجا
    چلچراغ و ضریحى ندارد، عجب نیست!/ غربتش مثل زهرا(س) عیان شد در اینجا

    یک سینماگر دار فانی را وداع گفت

    یک سینماگر دار فانی را وداع گفت

    یک سینماگر دار فانی را وداع گفت

    یک سینماگر دار فانی را وداع گفت
    یک سینماگر دار فانی را وداع گفت

    دانشگاه‌ها نیاز به سالن‌های تئاتر دارند/ رشد فرهنگ نباید به تغییر دولت‌ها و مدیران وابسته باشد

    دانشگاه‌ها نیاز به سالن‌های تئاتر دارند/ رشد فرهنگ نباید به تغییر دولت‌ها و مدیران وابسته باشد

    دانشگاه‌ها نیاز به سالن‌های تئاتر دارند/ رشد فرهنگ نباید به تغییر دولت‌ها و مدیران وابسته باشد

    دانشگاه‌ها نیاز به سالن‌های تئاتر دارند/ رشد فرهنگ نباید به تغییر دولت‌ها و مدیران وابسته باشد
    دانشگاه‌ها نیاز به سالن‌های تئاتر دارند/ رشد فرهنگ نباید به تغییر دولت‌ها و مدیران وابسته باشد

    راهکار رئیس مکتب تشیع برای مقابله با فرقه‌های انحرافی/ گزارشی از شاگردان تمدن‌ساز امام صادق(ع)

    راهکار رئیس مکتب تشیع برای مقابله با فرقه‌های انحرافی/ گزارشی از شاگردان تمدن‌ساز امام صادق(ع)

    راهکار رئیس مکتب تشیع برای مقابله با فرقه‌های انحرافی/ گزارشی از شاگردان تمدن‌ساز امام صادق(ع)

    راهکار رئیس مکتب تشیع برای مقابله با فرقه‌های انحرافی/ گزارشی از شاگردان تمدن‌ساز امام صادق(ع)
    راهکار رئیس مکتب تشیع برای مقابله با فرقه‌های انحرافی/ گزارشی از شاگردان تمدن‌ساز امام صادق(ع)

    برگزاری آئین تشییع و تدفین پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در گوهران+تصاویر

    برگزاری آئین تشییع و تدفین پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در گوهران+تصاویر

    برگزاری آئین تشییع و تدفین پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در گوهران+تصاویر

    برگزاری آئین تشییع و تدفین پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در گوهران+تصاویر
    برگزاری آئین تشییع و تدفین پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در گوهران+تصاویر

    داریوش ارجمند: مشتری شبکه قرآن هستم/ صدای مصطفی اسماعیل انتخاب من است

    داریوش ارجمند: مشتری شبکه قرآن هستم/ صدای مصطفی اسماعیل انتخاب من است

    داریوش ارجمند: مشتری شبکه قرآن هستم/ صدای مصطفی اسماعیل انتخاب من است

    داریوش ارجمند: مشتری شبکه قرآن هستم/ صدای مصطفی اسماعیل انتخاب من است
    داریوش ارجمند: مشتری شبکه قرآن هستم/ صدای مصطفی اسماعیل انتخاب من است

    فناناپذیری تمدن نوین اسلامی به واسطه داشتن روح اسلامی است

    فناناپذیری تمدن نوین اسلامی به واسطه داشتن روح اسلامی است

    فناناپذیری تمدن نوین اسلامی به واسطه داشتن روح اسلامی است

    فناناپذیری تمدن نوین اسلامی به واسطه داشتن روح اسلامی است
    فناناپذیری تمدن نوین اسلامی به واسطه داشتن روح اسلامی است

    موقعیت استثنایی امام صادق(ع) در دوران «بحران قدرت سیاسی»

    موقعیت استثنایی امام صادق(ع) در دوران «بحران قدرت سیاسی»

    موقعیت استثنایی امام صادق(ع) در دوران «بحران قدرت سیاسی»

    موقعیت استثنایی امام صادق(ع) در دوران «بحران قدرت سیاسی»
    موقعیت استثنایی امام صادق(ع) در دوران «بحران قدرت سیاسی»

    «مالیخولیا» به بخش مسابقه جشنواره «وارنا» راه یافت

    «مالیخولیا» به بخش مسابقه جشنواره «وارنا» راه یافت

    «مالیخولیا» به بخش مسابقه جشنواره «وارنا» راه یافت

    «مالیخولیا» به بخش مسابقه جشنواره «وارنا» راه یافت
    «مالیخولیا» به بخش مسابقه جشنواره «وارنا» راه یافت

    کاسه‌ساز زیر بار ساخت فیلم‌های ضدجنگ نرفت/ او سینمای رو به اغمای دهه ۷۰ را احیا کرد

    کاسه‌ساز زیر بار ساخت فیلم‌های ضدجنگ نرفت/ او سینمای رو به اغمای دهه ۷۰ را احیا کرد

    کاسه‌ساز زیر بار ساخت فیلم‌های ضدجنگ نرفت/ او سینمای رو به اغمای دهه ۷۰ را احیا کرد

    کاسه‌ساز زیر بار ساخت فیلم‌های ضدجنگ نرفت/ او سینمای رو به اغمای دهه ۷۰ را احیا کرد
    کاسه‌ساز زیر بار ساخت فیلم‌های ضدجنگ نرفت/ او سینمای رو به اغمای دهه ۷۰ را احیا کرد

    آتش سوزی در بیمارستان فاطمه الزهرا حاجی آباد یک کشته برجای گذاشت+تصاویر

    آتش سوزی در بیمارستان فاطمه الزهرا حاجی آباد یک کشته برجای گذاشت+تصاویر

    آتش سوزی در بیمارستان فاطمه الزهرا حاجی آباد یک کشته برجای گذاشت+تصاویر

    آتش سوزی در بیمارستان فاطمه الزهرا حاجی آباد یک کشته برجای گذاشت+تصاویر
    آتش سوزی در بیمارستان فاطمه الزهرا حاجی آباد یک کشته برجای گذاشت+تصاویر
    تجسمي و موسيقي
    اخبار ملی
    Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123
    Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123 Untitled-1-Recovered123